Пређи на главни садржај

БЛЕФЕРИ ВИСОКОГ СТИЛА И НИСКЕ ИНТЕЛИГЕНЦИЈЕ


Slikovni rezultat za iljf i petrov zlatno tele

Већ одавно је немогуће повести стручну расправу о јавним финансијама Републике Српске. Разлог је у томе што су јавне финансије измакле оку јавности, односно модерно речено постале су крајње нетранспарентне. Хитни поступак у доношењу буџета, ширење овлашћења Владе за задуживање, алокације и реалокације, извјештаји о извршењу који се не усвајају у НСРС, капиталне инвестиције које више личе на Деда Мраз активности, него на озбиљну и Законом детаљно регулисану активност.

Ништа није чудно, уз Заштитника нације оличеног у Предсједнику Републике, намножило се много стричева и тетки нације које је повела моћ, која више ничим није ограничена. Када је политичком корупцијом нарушена равнотежа у парламентарном процесу  парламентарна већина постала је машина за механичко усвајање одлука потпомогнута већ уобичајеним и пречестим хитним поступком. Тако једна министрица у скупштинској расправи назива Народну скупштину политичким тијелом, као да су народни посланици управо они, банални политичари без икаквог знања и као да иза народног представништва не стоје ни интереси, ни заједнице, ни стручни тимови. Канда се у Народној скупштини баве само политиканством и напрдањем. Мада је изјава дата у контексту такозване политизације случаја убиства Давора Драгичевића, матрица је иста. Ко сте ви да доносите било какав став, када је ваше знање изван струке. Нема везе што се такозвана струка сама „завалила“ најбједнијом и најјаднијом конференцијом за штампу, скандалозном по свим аспектима њеног садржаја. Обневидјели владари само јашу, носа дигнутог изнад облака.

По истом рецепту, срећом без смртних посљедица, гледали смо представу о такозваним реформским успјесима власти оличеним ни мање ни више у монтираном ребалансу буџета и свеопштем благостању које наилази.
Тешко је наћи праве ријечи за ову представу „високог стила“ осим ,да цитирам чувеног јунака, Остапа Бендера, из сатиричног романа „Златно тело“ совјетских аутора Иљфа и Петрова. „БЕНЗИН ВАШ-ИДЕЈЕ НАШЕ“
Slikovni rezultat za iljf i petrov zlatno tele

Ови новопечени Бендери нису нимало интелигентни, а још су мање духовити у односу на Остапа, вјештог преваранта и блефера из Одесе. Каже министар финансија, а и његова шефица да је због прегалачких напора и успјешних реформи дошло до повећања прихода од пореза. И заиста када се вратимо на претходне сједнице скупштине нађемо да је одобрен кредит Свјетске банке за жељезнице од 100 милиона КМ и гле чуда, из кредита ће бити наплаћено равно 35 милиона марака пореза и доприноса, и то прецизно 29 милиона од доприноса и 6 милиона од пореза на доходак. Ни то нису знали да пројектују у приходе, па су навели да ће имати 19 милиона повећање од доприноса, и 6,7 милиона од пореза на доходак. Заиста је мизерно да нам лавовски дио повећања прихода приказују као плод реформи, а јасно је да потичу из кредита, и то јако лошег кредита. А шта још рећи о томе да се ћути о фамозним акцизама које су натоварили грађанима и за које сви знају да нису искључиво намијењене градњи аутопутева.
Још јачи блеф и превара су бајке о суфициту. Дакле осиони министар финансија који воли да прозива такозване експерте широм нам државе, у истом образложењу наводи да је имао суфицит у 2017 од 67 милиона КМ, да ће имати 139 милиона у 2018, а у образложењу повећања расхода за друге намјене, односно измирење обавеза из претходних година, додаје 23 милиона КМ на усвојених 29, па диже љествицу на 52 милиона. Како у истој причи постоје и суфицит и измирење обавеза из претходних година вјероватно знају само експерти из ММФ на које се двојац на челу Владе увијек радо позива.
Умјесто да Народна скупштина разматра план јавних инвестиција и њихову оправданост, стричеви и тетке нације ће, по њиховим ријечима, инвестирати „властита“ средства широм Српске. Ако то буду радили као и до сада – жали Боже пара, јер да су икада знали да улажу паре тешко да би њихов збир губитака, онако одокативно, био у зони од барем 500 милиона марака.

Slikovni rezultat za коцкање
Колико је власт постала затворена и нетранспарентна, а морам нагласити, супротно маси закона ове земље, најбоље показује одлучивање о задуживању Републике Српске које су онако, у пролазу набацили пред народне посланике. Не могу, а да се не насмијем напору да се искажу неки коефицијенти задуживања који нису реални кориштењем недозвољених гимнастика са подацима. Елем, посланици никако да добију детаљан извјештај о јавном дугу и дугу Републике Српске, али зато им се подмеће сажетак. А тај сажетак на мало простора врви нетачностима. За почетак фамозни Бруто Домаћи Производ који воле да назову и друштвеним је подастрт са износом 10,5 милијарди марака што је пројекција која нема темељ баш ни у једном показатељу. У ситуацији када завод за статистику има само кварталне извјештаје о БДП по текућим цијенама који дају збир од 9,9 милијарди за 2017. годину, тешко је наћи методу, осим астролошке којом се пројектује чак 600 милиона више (6%) , а при томе се храбро наводи раст од 3,7%, а све то на дан када њихов омиљени ММФ снижава прогнозе за БиХ. Након тога се убацују подаци са краја фебруара који наравно дају нижи ниво дуга јер је сервис дуга извршен, а новоуговорени дугови још нису повучени, ни укњижени. 

Сеоско штимање података, блефирање, затамњивање постали су нормална пракса коју толерише скупштинска већина. Није ни чудо, они су навикли да већина може да изгласа и да је предмет црне боје потпуно бијел. С друге стране не могу а да не примјетим да се успјех „реформи“ највише показује од „поноћне“ смјене Главног ревизора Републике Српске и да је тиме потврђено да је он највише ометао и кочио иначе ничим ограничене визије наших власти.

И на крају је сервирана и најопаснија информација о 200 милиона Евра новог дуга који ће бити обезбјеђен на иностраном тржишту. Да би било јасније ради се о кредиту опште намјене, готовинском, а не развојном. Сходно међународној бонитетној оцјени која се односи на БиХ, а и за Републику Српску као ентитет посебно, не може се очекивати ништа добро. Не ради се о висини камате, јер високом каматом се овакав ризик баш и  не може покрити. Стога на вријеме упозоравам да ће такав кредитни аранжман вјероватно бити условљен залогом имовине , а ту почиње најопаснија игра за опстанак Републике Српске.

Зато, држите очи отворене широм. Не дозволите да упаднемо у спиралу задуживања, јер смо на крајњој граници. И не дозволимо да нам вријеђају основну интелигенцију.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ОПУШТЕНЦИЈА

Драги читаоче, Чуо си изреку "Ђаво је у детаљима". Но никога више не изненађује да су ђаволска посла свуда око нас, а што је најгоре, нема ни анђела који би вас спасили. Колико сте пута на разноразним шалтерима доживјели разне врсте неугодности због једног папира? Такозвани реформисти су обећали да ћете све своје послове из парав која вам припадају ријешити у мјесту пребивалишта. Но, у највећем броју случајева то је само парола, а трошкове које ћете имати прибављајући разна увјерења ван мјеста пребивалишта можете префактурисати само небеском царству. Али, тема није држава и њено, у вријеме избора, снисходљиво излажење у сусрет грађанима. Тема је заштита потрошача и још један зоран примјер како заштите нема. Наш М:ТЕЛ "имате пријатеља има дивне праксе. Занемаримо сада, на тренутак, проблеме који корисници услуга имају у ромингу, јер то укључује и неку трећу страну, елемент иностраности. Хајде да говоримо о обичном "допуна" пакету у мобилној телефонији.

КАКО И ЗАШТО ОПШТИНЕ ФИНАСИРАЈУ ГРАДЊУ АУТОПУТЕВА?

Драги читаоче, Тешко је у овој држави ствари назвати правим именом. Поготово кад имаш власти којима је марифетлук већ у крви, а њихово незаконито понашање амнестирано од било које врсте одговорности. Најновија сапуница и драма одвија се већ у неколико наставака наочиглед слуђене јавности. Када се вампирска акцизна коалиција лако договорила да треба завући руке што дубље у џепове грађана и поскупила гориво за 18 фенинга, обећања типа "мед и млијеко" уз одрицање су доминирала јавним простором. Сада, само три мјесеца након успјешне крвопијске операције свједочимо кукњави те исте вампирске колације која не само да није у стању да подијели плијен него баца нову прашину у очи тој истој јавности. Наводно, кредити за градњу доспијевају, па ће умјесто путарских предузећа те кредите враћати БУЏЕТ, а путари ће наводно морати да подигну кредите да измире обавезе према БУЏЕТУ. Дакле није тачно ни то, да су средства намјенска, већ припадају буџету ентитета. Драги читаоче, Свако

ШТА ЈЕ НАМА УСТАВНИ СУД?

О улози јавног сервиса у информисању грађана Републике Српске много је написано. Оснивачки акти, кодекси понашања, смјернице за рад су већ одавно бачени под ноге. Партијска политика доминира садржајем, а није никаква тајна да прилоге са "тумачењем" информација креирају кабинети и достављају на објављивање са напоменом "не подлијеже редиговању". Све је то утицало на пад рејтинга РТРС и пад повјерења грађана у оно што емитује јавни сервис. Но унаточ видном пропадању у погледу квалитета информације, чини се да катастрофи нема краја. Најновија појава је занимљива зато што иде корак даље. Игнорише став једне од најважнијих институција Републике Српске - Уставног суда, и наставља свој приватни обрачун са Небојшом Вукановићем, који је модерни "enfant terrible" СНСД изопачене страначке структуре. О обрачунима РТРС бса Небојшом Вукановићем може се написати посебна студија. Уредништво РТРС је у том обрачуну толико заборавило своју мисију да нисмо успјели сазнат